1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد
2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد
4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
12-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
13-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
15-استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
16-دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
17-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
18-خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
19-تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
20-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد
21-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
22-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.
23-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.
24-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود
۱۶ نظر:
خیلی خوب بود مسیح
چقدر ما ایرانیا باحالیم و کسی به رومون نمیاره!!!
مورد 2 رو پارسال که میرفتیم کلاس مربیمون بهمون گفته بود.
مورد 6: بخاطر اینکه خود باد باعث کم شدن سرعت میشه و شتاب رو پایین میاره. مثه اینه که یه نخ بسته باشیم به ته ماشین و زور بزنیم که خودمون رو جلو بکشیم
مورد 7: دقت کردی بیشتر خانوما اینطوری میکنن؟ اصلا انگار پاشون چسبیده به این کلاج
مورد 8: کلاج رو هم بگیری شتاب ماشین بالاتر میره، دقیقا عین اینکه با خلاص برونی
مورد 9: مگه طرف میکشه کنار هر چی بوق بزنی؟ انگار ارث جد بزرگوارشه اون لاین
مورد 10 و 11: همون آب مقطر نیست؟!
مورد 12: بیچاره موتور نالش در میاد. انگار داره تک چرخ میزنه بدبخت.
مورد 13: تا جایی که میتونم بفهمم مثه مورد 12 و 6 میمونه
مورد 14: اصلا یکی از ماده های آیین نامه همینه که کودک رو جلو نشونیم. جریمه نقدی هم داره پلیس گیر بده
مورد 15: یه چیز دیگه هم که میشه اضافه کرد اینه که تا چراغ بنزین روشن نشده باک رو پر کنیم. روسوبات اون ته باک جمع میشن. وقتی چراغ روشن میشه یعنی داره از بنزینای اون ته استفاده میکنه.
مورد 17: کلا نوری بغیر از نور بالا تو ماشینای ایرانی وجود نداره
مورد 18: بعضیا خیال میکنن ماشین سکته میکنه اگه همون موقع خاموشش کنن
مورد 19: بدبخت ترین عضو ماشین همین کلاج
مورد 20: اگه کسی "صکادرات" رو خوب رعایت کنه اینطوری نمیشه دیگه
مورد 21 و 22: من پارسال همین کارو میکردم، اما مربیمون دقیقا همین توضیح رو بهم داد.
مورد 23: کسی که دیگه این چیزا رو تشخیص نده همون بهتر که ماشینش داغون بشه
مورد 24: ااا! همینو دقیقا تو مورد بالاتری نوشتم
سلام
جالب بود
چیز یاد گرفتم و همین خوشحالم کرد
با اجازت گذاشتمش روی وبلاگم
البته با ذکر منبع !!
درباره مورد 18:
دوست عزیز، برای ماشینی مثل پراید یا پیکان یا آردی که فنشون خود به خود روشن نمیشه چکار کنیم اونوقت؟
جالب بود. ای کاش مردم بیشتر به رعایت این مسائل توجه کنن تا خنده اش! مشکل ما زیاد داریم که چند تاشونو هم من میگم
تاکسی های ما معمولاً دری که ماشین پیاده میشه رو دستگیرشو می کنن و دستگیره پنجرشم بر میدارند.
معمولاً پیش اومده که خودم دیدم زنجیز بستن پشت صندلی های جلو که نمی دونم چی بشه یا نشه...
دستشون رو خیلی جاها دیده میشه که راننده ها از پنجره می کنند بیرون! باید یکبار دست یکیشون قطع بشه اونوقت بفهمن که پنجره موقع رانندگی باید بالا باشه!
در خارج از کشور برای ماشین های خاک نشسته یا فرسوده یا کثیف جریمه سنگین باید بپدازند تا دفعه آخرشون باشه اما اینجا ماشین 3 بار تصادف کرده باهاش مسافر اینور و اونور می برن.
خیلی خیلی خیلی زیاد دیدم که راننده کمربند نبسته و تا یه پلیس میبینه از ترس جریمه کمربند رو می کشه اما نمی بنده بعد که ردش کرد ولش می کنه!
و ... که خودتون حتماً شاهدشون بودید. بازم ممنونم
عالی بود
کلی چیز میز یاد گرفتیم
درباره موردی که به بنزین سوپر اشاره کردین، باید بگم که در ایران بنزین سوپر اگه بدتر از معمولی نباشه، بهتر نیست!!!...چندی پیش نمایندگیهای فروش شرکت هیوندایی در ایران اقدام به آگاه سازی مشتریان در جهت عدم استفاده از بنزین سوپر کردن که البته با فشاری که از طرف مسئولان ایجاد شد، دست از اینکار کشیدند...
در کل مطلب مفید و جدیدی بود برای ایرانیانی مثل من، مرسی...
دستت درد نکنه پسر،خیلی عالی و آموزنده بود
واقعا عالی است که مطالب مفید این چنینی را به اشتراک می گذارید.
لازم به ذکر است بر روی پدال گاز بسیاری از خودرو های دنده اتومات نیز نباید بعد از استارت زدن فشاری وارد کرد.
اي بابا كدوم ايروني اينكارهارو كرده ،شما جمع بستي براي يك ملت؟!
با سلام جالب بود
در رابطه با شما 23 این رو بگم که برا من دو بار این اتفاق افتاده و هیچ بار هم من مقصر شناخته نشدم. تنها چیزی که ممکنه رخ بده فقط یک برگ جریمه هست که برای پارک نادرست ماشین به شما داده میشه.
دوست عزیز نگه نداشتن دکمه ی ترمز دستی هیچ آسیبی به هیج جای آن وارد نخواهد کرد. برعکس با نگه داشتن دکمه ی آن موقع بالا بردنش به دلیل فشاری که هربار آزادانه به کابل آن وارد می شود به مرور کابل آن شل شده و منجر به خلاصی بیشتر آن خواهد شد.
لطفاً قبل از هرگونه اطلاع رسانی از صحت و سقم آن مطمئن شوید.
با سلام و عرض تشکر به خاطر مطالب خوبتون
لطفا در مورد نحوه استفاده درست از کولر خودرو هم توضیح بدین
متشکرم
ممنون از اطلاع رسانیت.
۱ نکته رو در مورد شماره ۱۳ بگم که : درست که پمپ بنزین میسوزه والی این به دلیله اشغال های ته باک نیست، بلکه به این خاطر اینه که پمپ بنزین با بنزینی که تو باک هست خنک میشه و وقتی بنزین کمه یعنی پمپ بنزین داره تو دمای بالا کار میکنه و این عمر پمپ رو کم میکنه.
سخت کوش جان: این چیزی ا که تو اینجا انگلیس خیلی مهمه و به راحتی افراد در امتحان مردود میشن.
فکر کنم مورد 2 درست نباشه
من هم به دفعات از اهل فن شنیده ام که ترمز دستی رو بدون نگه داشتن دکمه بکشید تا فشار کمتری به سیم بیاد و دیرتر شل بشه
و بعلاوه من هیچ وقت ندیدم کسی بگه چرخ دنده های ترمز دستی من خراب شده..!
ولی شاید نظر شما درست باشه...!
اگر کسی اطلاع دقیق تری داره ممنون میشم اعلام کنه..!
ارسال یک نظر