۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

توجه توجه سوختگي با آب جوش

 
 
اگر از مايکروفر استفاده ميکنيد اين مطلب بسيار مهم را بخوانيد يک فرد 26 ساله جهت درست کردن يک فنجان قهوه، يک ليوان آب را در مايکروفر قرار داد(کاري که قبلا بارها انجام داده بود). دقيقا نميدانم چه زماني را روي دستگاه تنظيم کرد اما و به من گفت که قصد داشته آب به جوش برسد. وقتي که دستگاه خاموش ميشود، ايشان ليوان محتوي آب را از مايکروفر خارج ميکند. او ميگويد وقتي ليوان را برداشتم آب نميجوشيد، اما بلافاصله تمام آب داخل ليوان بصورت انفجاري به صورتش پاشيده شد و ليوان سالم و خالي در دستش باقي ماند تازماني که او ليوان را زمين انداخت.  تمام صورتش تاول زد و دچار سوختگي درجه يک و دو گرديد، به گونه اي که ممکن است جاي زخمها بر صورتش بماند. همچنين ممکن است بخشي از بينايي چشم چپ ايشان از دست برود. زماني که ايشان در بيمارستان بود، پزشک معالج ايشان گفت که موارد
 ديگري مشابه اتفاقي که براي ايشان افتاده مشاهده کرده است و هيچگاه نبايد آب خالص را به تنهايي در دستگاه مايکروفر قرار داد. اگر قصد گرم کردن به اين روش را داريم بايد حتما چيزي درون ليوان قرار داده شود تا انرژي کسب شده توسط آب پخش گردد. مثلا يک همزن چوبي يا چاي کيسه اي يا چيز ديگر. اما به هر حال بهترين راه جوش آوردن آب استفاده از کتري است و نه مايکروويو. 
 
 
  توضيح: يکي از افرادي که اين مطلب را توسط ايميل دريافت کرده گويا براي تاييد صحت مطلب فوق به شرکت جنرال الکتريک طي ايميلي آن را گزارش ميدهد.  پاسخ شرکت جنرال الکتريک: از تماس شما متشکريم. خيلي خوشحال ميشوم که بتوانم به شما کمکي کنم. ايميلي که شما دريافت کرديد صحيح است. آب يا هر مايعي که اشعه ي مايکروويو کسب ميکند و به دماي جوش ميرسد الزاما هميشه به حالت جوشش حباب نمايان نميشود (و قل قل نميکند). بلکه ممکن است دماي بسيار زيادي کسب کند اما همچنان بيحرکت و بدون حباب بماند و قل قل نکند مايع يا آبي که دماي فوق العاده زياد را توسط امواج مايکروويو کسب ميکند ممکن است پس از حرکت دادن و يا هم زدن و يا مثلا قراردادن چاي کيسه اي در آن به حالت ظاهري جوشيدن برسد و قبل از آن هيچ نشانه اي از جوشيدن و دماي بالا از خود نشان ندهد.  براي جلوگيري از اين اتفاق و جلوگيري از صدمه ديدن هرگز هيچ مايعي را به اندازه يک ليوان، بيشتر از دو دقيقه در مايکروويو قرار ندهيد. همچنين بعد از خاموش شدن مايکروفر اجازه دهيد سي ثانيه مايع همچنان در مايکروفر باقي بماند و آن را قبل از سي ثانيه بيرون نياوريد.
 
  اگر اين مطلب را براي دوستانتان بفرستيد شايد چندين نفر را از خطر نجات بدهيد.
 
 

هیچ نظری موجود نیست: